Boktips

Boktips - som håller:

Flow: den optimala upplevelsens psykologi
av Mihaly Csíkszentmihályi - Översättning Göran Grip



Beskrivning:
Flow, eller flöde, är den känsla vi har när allting fungerar som det ska, när allting stämmer, när vi står för utmaningar som vi vet att vi klarar av. Efteråt, när vi ser tillbaka på en sådan episod, säger vi: Då var jag lycklig!

Mihaly Csikszentmihalyi har ägnat en stor del av sitt liv åt att undersöka de positiva sidorna av livet, de friska, konstruktiva reaktionerna på svårigheter och vad det är som gör människor lyckliga.
Han har gett ordet flow, eller flöde, en speciell innebörd och beskriver här hur vi själva med övning och ihärdighet kan lära oss den konst som ett litet antal människor tycks vara begåvade med från födelsen: förmågan att skapa sin egen lycka oberoende av de yttre omständigheterna.
Medan de flesta psykologer och psykiatrer har ägnat hela sin uppmärksamhet åt det sjukliga och onormala, är Csikszentmihalyi en av de mycket få som tagit sig an att undersöka det friska och normala och hur vi förblir friska och normala!

källa
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127112829

__________________________

Makt, känslor och ledarskap i klassrummet
av Sofia Norberg, Bodil Wennberg



Beskrivning:
Dagens lärare står inför stora utmaningar. Sjukskrivningstalen bland lärare är höga, och i massmedia kan man ofta läsa att barn idag är stressade. Både barn och vuxna talar om bristen på arbetsro och att skolmiljön är stökigare än de själva önskar.

Vilka verktyg har den enskilda läraren för att hantera dessa problem? I Makt, känslor och ledarskap i klassrummet. Hur EQ kan ge arbetsro i skolan visar Bodil Wennberg och Sofia Norberg hur läraren genom ett målmedvetet ledarskap i klassrummet kan skapa arbetsro och bättre förutsättningar för det pedagogiska arbetet. Genom att systematiskt arbeta med EQ får läraren ett verktyg som underlättar hanterandet av känslor och frågor om makt och auktoritet i klassrummet.

Lärare tänker inte alltid på sig själv som ledare. Men ledarskap är inte något som enbart skolledningen utövar, utan en avgörande del av lärarrollen. För att utveckla lärarens förmåga som ledare krävs kunskap om människans psyke, om hennes styrkor och svagheter. Ett fortlöpande arbete med att utveckla sin egen och elevernas emotionella intelligens gör det möjligt för läraren att mer effektivt leda eleverna i deras arbete.


Lärarna utsätts för stora krav från många håll. Det är ett grundläggande behov hos människan att känna att hon duger, och att hon känner stolthet för sin yrkesutövning. Wennberg och Norberg menar att lärare idag alltför ofta omedvetet söker bekräftelse hos eleverna, något som kan leda till ett kompis-beteende som i längden inte är till elevernas goda. Självkännedom är grunden för den emotionella intelligensen.
källa http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127132242